Activitats > Formació

1ª edició curs “Pobresa energètica: Defensa del dret a l’energia en la transició energètica”

El curs s’impartirà del 2 al 16 de juliol a la Universitat Politècnica de València.

Inscripció al curs: https://tinyurl.com/PobrezaEnergeticaUPV

La pobresa energètica és una de les manifestacións més palpables de la negació del dret a l’energia. A València el 23% de les llars està en risc de pobresa energètica. (indicador de percentatge d’ingresos, vore mapa de la pobresa energètica de 2016). La Càtedra i la cooperativa de serveis energètics Aeioluz organitzen aquest curs amb ànim de facilitar eines útils per al día a día, però també de transcendir el focus habitual als llars en situació de vulnerabilitat. Així, el curs s’interesa per les intervencions contra la pobresa energètica, i tambié per l’organització del sistema energètic o les oportunitats que la transició energètica obri per a erradicar el fenomen.

El curs prolonga el treball de la Càtedra en pobresa energètica i dret a l’energia iniciat en 2016. En aquells dies, investigadors de l’IIE, l’Institut ENGINYE en la UPV i la cooperativa de servicis energètics Aeioluz van elaborar el primer mapa de la pobresa energètica (PE) a València per encàrrec del Servei d’Energies Renovables i Canvi Climatic de l’Ajuntament de València. L’estudi també va ajudar a indentificar un ampli catàleg d’estratègies contra la pobresa energètica.

Temes a desenvolupar:

S1A: Presentació del curs. Índex de continguts. Objectius i
expectatives dels participants.

S1B: Nou model energètic per a un nou model social i económic. Què és la transición energética? Taxes de retorn energètic. Pensa en global, actua en local.

S2A: Tres principals usos de lenergia: alimentació, habitabilitat i transport. Ús responsable dels recursos: aigua, electricitat i gas. (Aprenem amb les factures reals de cada assistent).

S2B: Eficiència aplicada al nostre dia a dia. A la llar, en llocs d’ús compartit, a la naturalesa. Contratació de subministraments.

S3A: Fonts d’energia: fòssils, nuclears i renovables.
Mercat elèctric a Espanya. Renovables avui. Comunitats de propietaris. Autoconsum compartit socialitzat. Nou RO 244/2019 sobre autoconsum. Pobresa energètica i
autoconsum.

S3B: Pagues el just en les teues factures de subministraments? Imagines que tens que elegir entre pagar-los o menjar?

S4A: Dret a l’energia i pobresa energètica. Conceptualització de la pobresa energètica. Causes, consequències i pla de solucions.

54B: Nova visió de la pobresa energètica a Espanya : Estratègia nacional contra la pobresa energètica a Espanya a partir de RD 15/2018.

S5A: Economies alternatives: economia social i solidaria (ESS), cooperatives (COOP), economia del ben comú (EBC). Desenvolupament sostenible. Mobilitat dels aliments, les persones i les coses. Smart cities vs smart citizens.

S5B: Conclusions. Estimació d’expectatives cobertes. Inteligència colectiva.

Resum de la mapificació de pobresa energètica 2016

Xarxa Connecta Energia – grup de treball “Lluitar contra la pobresa energètica”