Fem mapes d’actors y nínxols de la transició energètica urbana en València

Estem realitzant un mapeig dels actors de la transició energètica urbana i dels nínxols productius que han generat a València. El mapeig persegueix analitzar l’ecosistema productiu de la transició energètica urbana a València, posant especial ènfasi al nínxol de l’eficiència, les comunitats energèticas i l’autoconsum compartit.

La principal aportació del mapeig front a altres estudis similares és que agrupa als actors per nínxols emergents en l’ecosistema productivo. Aquesta “clusterizació” persegueix dos objectius: en primer lloc, visibilitzar a aquests nous nínxols front a altres actors de la transició energètica i, especialment, els planificadors públics; i en segon lloc, estimar la seua grandària, importancia, articulació amb altres nínxols, etc. La “clusterizació” agrupa als actors identificats en una base de dades d’actors segons un llistat preliminar de nínxols emergents, identificat a

partir de l’anàlisi de “clusters” innovadors en la transició energètica urbana en altres països europeous.

El primer pas en aquest estudi consisteix en la construcció d’una base de dades d’actors. Per a això s’està fent una identificació exhaustiva a través de literatura secundària, informantes clau i documents sobre projectes i espais d’encuentre dels actors. La base de dades genera un llistat d’actors i caracteritza la seua participació a l’ecosistema productiu en funció del seu interés efectiu en la transició energètica urbana i la seua capacitat d’influir en aquesta.

L’estudi s’està elaborant mitjançant les pràctiques d’un alumne del Màster Universitari de Tecnologies per al Desenvolupament Sostenible de la UPV, sota la direcció i supervisió d’un investigador de la Càtedra.