• El 23% de les llars de València destinen una fracció dels seus ingresos que els sitúa en risc de pobresa energètica.

L’estudi de l’Institut d’Enginyeria Energètica també mostra que quasi un 33% dels llars de València ciutat declara pasar fred o calor, amb conseqüencies negatives per al su dia a dia.

Al 2016, investigadors del IIE, l’Institut ENGINY en la UPV i la cooperativa de serveis energètics Aeioluz elaboraren el primer mapa de la pobresa energètica (PE) a Valencia. El mapa va ser un encàrrec del Servei de Energies Renovables i Canvi Climàtic de l’Ajuntament de València, interesat en contar amb un diagnòstic detallat de la profunditat del fenòmen a la ciutat.

El projecte vol facilitar algunes eines tècniques que animen als veïns i veïnes de València a convertir-se en prosumidors, això és, a produïr part de l’electricitat consumeixen mitjançant panells fotovoltaics instal.lats en els seus teulades i terrats. Per a aixó, un primer pas ha sigut calcular el potencial de generació fotovoltaica per a diferents configuracions d’habitatges tipus.

A partir d’aquest i altres estudis inclosos en el mateix projecte, s’ha definit un primer full de ruta per a l’anlairament del model de prosumidors a València. El full de ruta està dirigit a orientar a diversos actors interesats en potenciar el model de prosumidor i, especialment, a l’Ajuntament, per la seua doble capacitat per a incentivar i eliminar traves administratives.

1.2.-Mapa-PE-en-VLC-T.-Gomez-Navarro-IIE-UPV_page-0001
1.2.-Mapa-PE-en-VLC-T.-Gomez-Navarro-IIE-UPV_page-0029
1.2.-Mapa-PE-en-VLC-T.-Gomez-Navarro-IIE-UPV_page-0030
1.2.-Mapa-PE-en-VLC-T.-Gomez-Navarro-IIE-UPV_page-0031

L’estudi va elaborar un diagnòstic integral de la incidència de la pobresa energètica, segons cinc indicadors diferents: regla del 10% d’ingressos, regla del doble de la mitjana de despeses, renda final per davall de la Renda Mínima d’Inserció, ingressos descomptant despesa energètica i percepció subjectiva. Cada indicador es va desagregar peor districtes, el que va permetre identificar també la molt desigual incidència geogràfica de la pobresa energètica en la ciutat.

El mapa va servir a més com a punt de partida per a identificar un ampli catàleg d’estrategies contra la pobresa energètica en els àmbits educatiu/concienciació, econòmic, hàbits, rehabilitació de viviendes i nou model energetic.

Finalitzat l’estudi, el mapa ha sigut útil per a iniciativaes posteriors, com la mostra d’iniciatives locals “Lluita contra la pobresa energètica”, que va reunir el 25 d’abril de 2018 a actors de la societat civil, les administracions públiques, la investigació i la empresa que combaten la pobresa energètica a València.

Mapa de la pobresa energètica 2016