Les 5 solucions aborden l’horta, el compostatge, la construcció circular, les dades obertes i la acumulació solar

El passat divendres 23 d’octubre vam finalitzar el #hackathon Descarbonitzar el Campus de Vera amb la presentació davant el jurat de les propostes dels 5 equips d’alumnat que han participat en aquesta edició.

El hackathon ha sigut una tormenta de idees innovadores per a estalviar en energia i materials, reduïr i reciclar el desperdici alimentari, replantejar la mobilitat, motivar a la comunitat universitaria, i mil propostes més.

Les 5 idees finalistes van ser:

1. POLIHORTA: una horta al campus i als terrenys adjacents, que ells mateixos gestionen i contribuisca a cultivar productes a un preci atractiu i assequible per a l’estudiant
  2. CAMPUSTATGE: un compostador de tipus de got a la UPV, que permetixca a agricultors, estudiants i veïns de València depositar residus orgànics i obtindre compost.
  3. LA CASA DE PAPER: rehabilitar energèticament edificis del campus utilitzant ciment parcialment el.laborat amb residus de paper
  4. DADES: una eina per avaluar la situació actual del campus en quant a impactes en el canvi climàtic, com a primer pas per a motivar i fer actuar a la comunitat universitaria.
  5. ACUMULADOR TÈRMIC: un acumulador tèrmic solar que reemplace a les calderes fòssils tradicionals en alguns edificis del campus.

En la última sessió, el jurat va seleccionar als dos equips que passen al programa de mentorització de 5 mesos en el Col·lab de Las Naves. Aquests dos equips són CAMPUSTATGE i DADES.

La mentorització en el Col·lab persegueix fer madurar les idees de l’alumnat fins a un estadi el més proper possible a la demostració en entorn rellevant o real, idealment en la ciutat de València. Per a això els equips contaran amb el suport de l’equip de mentors del Col·lab, l’acceleradora pública de l’Ajuntament de València el centre de innovació social i urbana de l’Ajuntament de València.

El hackathon s’ha desenvolupat entre el 1 i el 23 d’octubre de 2020, al llarg de 8 sessions de treball. Els equips d’alumnat han treballat des d’empatitzar amb el problema a validar les seues solucions, passant per l’anàlisi PESTEL, d’actors, redefinir el repte, idear, analitzar viabilitat i generar la proposta de valor.

El hackathon és una iniciativa de la càtedra associada al marc de les Missions València 2030 #MissionsValència.

Ha sigut organitzat per la Càtedra de Transició Energètica Urbana UPV-Las Naves i l’Institut Enginy CSIC-UPV, i amb la col.laboració de l’equip de facilitadors de Sistemika UPV.

També han col.laborat donant el seu suport la Unitat de Medi Ambient de la UPV, el Centre de Cooperació al Desenvolupament, la Càtedra de Govern Obert, la Càtedra Terra Ciutadana, la Càtedra d’Innovació en l’Habitatge, la Càtedra de Canvi Climàtic i la Càtedra d’Economia Valenciana, totes de la UPV.